Terminal Argh

Press contact/booking:
Anders Jørgensen. Email: presseofficer (at) gmail (dot com)

Nana Schwartzlose - vocals & bass: nanas.dk - Email: nana (at) nanas (dot dk)
Morten Langkilde - guitars & keyboards: umpff.dk - Email: umpff (at) hotmail (dot com)

Homepage: www.terminalargh.dk
Facebook: www.facebook.com/terminalargh/
Instagram: www.instagram.com/terminal_argh/



All photos by Rasmus Fløe Lind - https://www.fotografrasmuslind.com


Releases:


Terminal Argh - Blue Balloon (single)
Spotify




Terminal Argh - Back With A Vengeance (single)
Spotify




Terminal Argh - Grab Your Love (single)
Spotify




Terminal Argh - Live From Someone's Bedroom (ep)
Spotify




Terminal Argh - R! (CD only)
6-track ep + debut-album Terminal Argh as bonus
Buy the CD








Terminal Argh - Terminal Argh (album)
iTunes
Spotify



Terminal Argh featuring Peter Kingsbery - Middle of a Western (single)
iTunes
Spotify
Soundcloud






Videos:



Anmeldelse af Terminal Arghs debutalbum (2013) i Gaffa:
Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann

Bag det lufthavns-brokkende navn Terminal Argh gemmer sig Nana Schwartzlose og Morten Umpff Langkilde, der ingenlunde er ubeskrevne blade på den danske musikscene – førstnævnte albumdebuterede i eget navn i 2011 og har album nummer to i støbeskeen, mens sidstnævnte er kendt fra sine samarbejder med herrer som Claus Høxbroe og Rune T. Kidde. Hér har Schwartzlose og Umpff imidlertid fundet sammen om et projekt, der først og fremmest byder dem at favne 90'ernes triphop-lyd, men som også rummer groovy pop spundet om lidenskabelig soul og dansabelt funky tendenser.

Terminal Argh har med andre ord begået et sofistikeret og reflekteret debutalbum med masser af eftertænksomme stunder, lettere skæve passager og en legesyg hang til det mildt eksperimenterende og uventet sammensatte. Schwartzloses vokal er en døsigt delikat nydelse fra ende til anden, mens multiinstrumentalisten Umpffs livlige spil sikrer en spændstig vitalitet, der gennemsyrer store dele af værket, som på uimodståelig vis på samme tid oser af mekanik og emmer af organisk fylde.



Pressemeddelelse, 2020:
Terminal Argh er Nana Schwartzloses distinkte og patosfyldte vokal og Morten Langkildes enkle guitarfigurer. Han har skrevet teksterne, hun spiller bassen, de bygger numrene op sammen og Timo Vuoppola er hentet ind fra Finland til at spille trommerne.

Sidst Nana og Morten huserede sammen var for seks år siden som Terminal Argh med et udtryk fyldt med beats og maskinparkens muligheder i deres version af trip hop og electronica. Nanas vokal var også noget særligt dengang, men nu står den klarere og mere markant frem De havde ikke aftalt en pause. Den skete bare, fordi de begge lod sig involvere i forskellige projekter. Nu er der mere bagage, og de vil hellere lave numre med ren substans og god luft under.

Morten Langkilde beskriver Terminal Argh som popmusik for voksne, om det levede liv. Fejltagelserne, erkendelserne, opture, nedture, nye veje, gamle mønstre. Om sex og stoffer og stranden på en kold vinterdag. Pizza i sengen og dårligt TV.

Da vi mødtes igen i sensommeren ’19 var den der lige med det samme. Da jeg gik op af Mortens trappe i Hvidovre, tænkte jeg ”Hold kæft, hvor har jeg savnet dig”. Det nye udtryk er lige mig, at tolke Mortens tekster, mens vi spiller rigtige instrumenter. Vi blev lidt væk i al teknikken sidst”, siger Nana. ”Nana og jeg er ret forskellige personer, med vidt forskellige liv. Men når vi mødes om Terminal Argh er det som om, vi har været i 50 års lykkeligt ægteskab. Vi lander i samme sving og samme stemning. Hun fortolker teksterne, som kan hun læse mine følelser”, siger Morten.

Morten laver egen musik under navnet Umpff og huserer ellers i en række projekter, der er kendetegnet ved at køre på tværs af genrer. Et af dem er sammen med amerikaneren Peter Kingsbery, om projektet Much Taller Than On The Internet, et andet med storby-poeten Claus Høxbroe på flere albums sammen, hvor Morten har komponeret lydsiden.
Nana Schwartzlose har udsendt tre soloalbums og lever af at synge og spille på teatre og musicals. Hun siger, at hendes eget materiale er blødere singersongwriter-pop end sangene i Terminal Argh, der får hende til at tage mere fat. Hendes inspirationskilder er Annie Lennox fra Eurythmics og svenske Rebecca Törnqvist. Anmelderne har bl.a. forbundet hendes vokal med Hanne Boel og Grace Jones. Nana er i foråret 2020 med i teaterkoncerten Skygger og magi på Aveny-T bygget over C.V. Jørgensens sangskat.